«Πώς θα διεκδικήσω αυτά που θέλω στην εργασία μου;», είναι απορία πολλών υπαλλήλων οι οποίοι αισθάνονται ότι αδικούνται. Αλλά στη ζωή αυτή δεν παίρνουμε πάντα όσα αξίζουμε, παίρνουμε όμως πολύ πιο συχνά όσα διεκδικούμε.
Γράφει ο ψυχίατρος – ψυχοθεραπευτής Γρηγόρης Σίμος
Το να διεκδικεί κανείς στον χώρο της εργασίας του ενδέχεται να είναι κάτι ιδιαίτερα δύσκολο. Ο φόβος της αντίδρασης από τους προϊστάμενους ή τους συνεργάτες και ο φόβος τη απώλειας της ίδιας της εργασίας είναι για πολλούς εμπόδιο φοβερό.
Υπάρχουν ωστόσο άπειροι τρόποι να εκφραστεί κανείς διεκδικητικά στη δουλειά του. Ας ξεκινήσουμε με κάποιες γενικές ιδέες σχετικά με το πώς μπορείτε να εξασκηθείτε στην διεκδικητικότητα στην εργασία σας:
- Ξεπεράστε την αναβλητικότητά σας αν θέλετε να συμπεριφερθείτε με διεκδικητικό τρόπο.
- Βελτιώστε την ικανότητά σας να παίρνετε αποφάσεις εξασκούμενοι στην διεκδικητική συμπεριφορά.
- Μάθετε να λέτε όχι ώστε να μη χάνετε τον εαυτό σας. Οι περισσότεροι εργοδότες σας ζητούν το μέγιστο που μπορείτε να δώσετε και περιμένουν από εσάς ακόμα περισσότερα. Αν οι συνεργάτες σας ξέρουν ότι μπορείτε να λέτε όχι δε θα διστάζουν να σας ζητήσουν κάτι γιατί θα ξέρουν ότι αν το δεχτείτε δε θα σας το έχουν επιβάλλει.
- Να είστε επίμονοι. Αν ξεκινάτε κάτι φροντίστε να το τελειώνετε
- Να είστε υπομονετικοί. Πρέπει να γνωρίζετε ότι η διεκδικητικότητα δεν έχει γρήγορα αποτελέσματα. Να θυμάστε πάντα ότι πρέπει να μην φτάνετε στα όρια.
- Σε πολλές περιπτώσεις εργασίας τίθενται σοβαρά προβλήματα ασφάλειας ή και υγείας των εργαζομένων. Σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει να σκέφτεστε το εξής: Είναι καλύτερα να κινδυνεύσω ή να χάσω τη δουλειά μου; Δεν είναι προτιμότερο να έχω την υγεία μου και τη ζωή μου και εγώ και οι συνεργάτες μου; Δηλώστε με θάρρος τις όποιες επιφυλάξεις σας.
- Βελτιώστε τη διαχείριση του χρόνου σας προσπαθώντας να ελέγξετε περισσότερο τον εαυτό σας αλλά και το πρόγραμμα της καθημερινής σας ζωής.
- Να είστε διεκδικητικοί σχετικά με την αναζήτηση στόχων στην εργασία σας. Οι στόχοι σας πρέπει να είναι ρεαλιστικοί για να τους πετύχετε. Φυσικά πάντα υπάρχουν και άνθρωποι που θα σταθούν εμπόδιο στην υλοποίηση των στόχων σας. Όταν εμφανίζονται με τη μορφή της χειραγώγησης θα πρέπει να μάθετε να τα αγνοείτε. Όταν έχετε να κάνετε με παράλογες απαιτήσεις αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι να αποδεικνύετε με επιχειρήματα το παράλογο της υπόθεσης. Τα εμπόδια μπορεί να εμφανιστούν και με τη μορφή των λογικών αιτημάτων. Εκεί ίσως δεν μπορείτε να ανταποκριθείτε. Σε αυτή την περίπτωση απλά δηλώστε το «δεν μπορώ».
Ο φόβος γίνεται μικρότερος με μικρά βήματα
Κάποιες φορές στον χώρο της εργασίας το άγχος της απόδοσης γίνεται πρόβλημα. Η αντιμετώπιση του άγχους είναι ο κύριος λόγος που εξετάζουμε την διεκδικητικότητα στο χώρο της δουλειάς και παραμένει μια σημαντική εφαρμογή της διαδικασίας αυτής. Ας δούμε ένα παράδειγμα: Για τους Αμερικάνους το να κάνει κάποιος μια δημόσια παρουσίαση παραμένει ο Νο1 φόβος. Εδώ καθώς και σε άλλες παρόμοιες εργασιακές καταστάσεις εφαρμόζουμε την τεχνική της απευαισθητοποίησης.
Ο φόβος γίνεται μικρότερος με μικρά βήματα προς την έκφραση του εαυτού. Ξεκινάμε στο συγκεκριμένο παράδειγμα με την έκφραση του εαυτού μπροστά σε άλλους, σε μια φιλική παρέα δύο ή τριών ατόμων και μετά προχωρούμε σε μεγαλύτερες ομάδες συνεργασιών. Και βέβαια αυτό που δεν θα πρέπει να βγάζουμε από τον νου μας είναι ότι η επίλυση των προβλημάτων, η διαπραγμάτευση και η επίλυση των συγκρούσεων μέσα στη δουλειά μπορεί να βοηθηθούν από τη δημιουργία μιας ατμόσφαιρας, η οποία θα επιτρέπει ή και θα ενθαρρύνει την εποικοδομητική διαφωνία.
Διαβάστε σχετικά άρθρα:
«Φοβάμαι ότι θα χάσω τη δουλειά μου λόγω του κορωνοϊού… Τι να κάνω;»
Επιστρέφεις στη δουλειά μετά την καραντίνα; Όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεις!